در حال بارگذاری ...
با اعلام لیست نمایشنامه های برتر سال به انتخاب ایران تئاتر

نمایشنامه «بلوغ» در بین هفت اثر برگزیده

نمایشنامه « بلوغ » به نویسندگی مرضیه شاه دادی از هنرمندان محلات استان مرکزی ، در لیست نمایشنامه های برتر سال به انتخاب ایران تئاتر جای گرفت

به گزارش تئاتر مرکزی ، رضا آشفته پس از بررسی و انتخاب آثار برگزیده ، هفت نمایشنامه برتر سال را به انتخاب ایران تئاتر ، بدون اولویت و به شرح زیر اعلام نمود:

ایران تئاتر- رضا آشفته: نمایشنامه نویسی در کنار کارگردانی یکی از ارکان پیشرفت تئاتر در جهان است و اگر هنوز تئاتر ایران جهانی نشده است، یقینا هنوز هم در خلق درام با کمبودهای اساسی همراه هستیم اما هرازگاهی متن های در خور تامل آفریده می شوند که به تدریج شرایط ایده آل را در درازمدت دامن می زنند که هنر تئاتر ما نیز یکباره رنگ جهانی بخود گیرد.

- اتول سورون/ باقر سروش

- گرگاس ها / حمیدرضا نعیمی

- نگاهم به دریاست تا کسی آب نبرد / رضا گشتاسب

- در انتظار گودو/ امیررضا کوهستانی

- نسخ/ امید غفاری

- ابراهیم کجایی/ لیلی عاج

- بلوغ/ مرضیه شاه دادی

بلوغ متنی دربارۀ دوره بلوغ است که یک دبیر تاریخ چندان میلی به دگرگونی نوجوانان دانش آموزان و فرزندان خود ندارد. او زنش را بخاطر سرطان از دست داده، و حالا دخترش بعد از طلاق به او می پیوندد و پسرش هم از دست گرفت و گیرهای این آموزگار در حال بازنشسته شدن به سربازی گریخته و حالا به دلیل سرپیچی از فرمان پدر مورد غضب واقع شده است.

در این متن نگاهی به تقاوت ها در یک خانه و سامانۀ مشترک می شود که یک پدر چگونه و به چه میزان از دختر و پسرش متفاوت است و چرا مخالف رشد، بلوغ و جدایی آنان از خویشتن است و حالا این چالش عمده و در مواجهه اعضای یک خانواده بر مبنای چه رویدادهایی به گسست آنان می انجامد. پدری که در مقام دبیر دبیرستان یک عمر در کنار جوانان بلوغ یافته در این نه ماهۀ مانده به بازنشستگی اش انزجار خود از این حال و هوا را ابراز می دارد. پدر که وابستگی بچه ها را همانند دورۀ کودکی می خواهد به ناچار با این دو درگیری هایی پیدا می کند که برای هر دو سو (فرزند- پدر) با ضررها و آسیب هایی همراه شده است. یکی اینکه دختر با آنکه شوهرش را دوست داشته اما ترجیحش جدایی و پیوستن به خانۀ پدری است. دوم اینکه پسر نمی تواند از خود دفاع کند و در جار و جنجال با دیگران کم می آورد و کتک می خورد. در حالیکه پدر دوست دارد پسر برنده باشد و در کتکاری کم نیاورد. آموزگار تاریخ بودن مرکز ثقل این اتفاقات است و نگاه تک ساحتی و مستنبدانه اش را زیر سوال می برد که چرا او باید در اسارت و وابستگی، دیگر بر خلاف فرآیند طبیعی رهاسازی و استقلال کودکان عمل کند؟! 

دبیر تاریخ که انگار درکی درست و آموزۀ راستینی از تاریخ ندارد و خلاف آمد آنچه در مسیر تاریخ بر ما رواداشته اند همچنان درصدد است که مانع از استقلال و آزادی شود و زمینه گسست و دور افتادن و جدایی را ممکن تر سازد.

پیش از این و برای اولین بار نمایشنامه بلوغ در جشنواره سی و دوم تئاتر استان مرکزی حضور داشته و به کارگردانی میثم کرمی ، اجراهای عمومی خود را نیز اواخر سال 1399 در استان مرکزی و تهران پشت سر گذاشت

 




نظرات کاربران