در حال بارگذاری ...
...

سردبیر بخش تئاتر فصلنامه رازان استان مرکزی مطرح کرد:

بازنمایی از تاریخ تئاتر استان مرکزی در فصلنامه رازان

سردبیر بخش تئاتر فصلنامه رازان استان مرکزی مطرح کرد:

بازنمایی از تاریخ تئاتر استان مرکزی در فصلنامه رازان

آرش زرنیخی می‌گوید: «خوشحالم که سردبیری بخش تئاتر مجموعه فصلنامه رازان در نهایت در بهار ۱۴۰۱ به ثمر نشست و رفرنس خوبی برای آیندگان پژوهشگر تئاتر پدید آوردیم.»

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از استان مرکزی؛ آرش زرنیخی، سر دبیر بخش تئاتر فصلنامه رازان استان مرکزی در گفت گو با خبرنگار ایران تئاتر گفت: متولد ۲۴ آبان ۱۳۶۰ در اراک هستم. کارشناسی و کارشناس ارشد تئاتر از دانشکده هنر و معماری تهران است و بنیانگذار آموزشگاه تئاتر آبان که به دلیل تگناهای اقتصادی تعطیل شد و در سالهای اخیر او بیشتر در حوزه پژوهش و تدریس فعال بوده است.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر بیشتر در حوزه پژوهش و تدریس فعال هستم و بعد از تعطیل شدن آموزشگاه تئاتر آبان اراک ده سالی در دانشگاههای مختلف به تدریس مشغول هستم. آخرین کار من با عنوان رپرتوار از ۵ تا ۱۱ آبان ۱۴۰۳ در سالن یونسفرد اراک در فرهنگسرای آیینه این شهر روی صحنه رفت.

زرنیخی گفت: رپرتوار مجموعه ای از سه نمایش خارجی بود که مروری داشت بر تئاتر روسیه ، یونان باستان و تئاتر معاصر اروپا که شامل آواز قو یا کالخاس اثر آنتوان چخوف ، تلخیصی از تراژدی آگاممنون اثر آیسخولوس و همه عطرهای عربستان اثر فرناندو آرابال که هدفم از کلاژ و تلفیق این سه نمایشنامه آشنایی مخاطب با بخشی از تئاتر جهان بود.

وی در خصوص آثار پژوهشی اش بیان کرد: یک مقاله علمی_ پژوهشی است با عنوان قساوت در نمایش ایرانی که به تبار شناسی اسطوره شناختی آیین های خشن نمایشی همچون قمه زنی و شاه کشی می پردازد و به پیشینه های پیش از اسلام این آیین های خشن نمایشی ایرانی می پردازد. قساوت در نمایش ایرانی در تابستان ۱۴۰۳ در شماره ۳۰ فصلنامه رازان به چاپ رسید.

پژوهشگر تئاتر تصریح داشت: من پژوهشگر تئاتر هستم و ادعایی در زمینه تاریخ نویسی تئاتر ندارم اما در سال ۱۴۰۱ سردبیر شماره تئاتر فصلنامه رازان بودم و تلاش کردم تا با کمک اهل فن در حد توان با استناد به آنچه از پیشینه تئاتر اراک در دست است به برخی نکات مبهم در خصوص تاریخ نمایش در این شهر بپردازم. شایان گمان کنید اغراق است اما سردبیری شماره تئاتر فصلنامه رازان با توجه به سویه تاریخی نگاه من و وسواس هایم در این خصوص دو سال زمان برد. باید کسانی را پیدا می کردم و از قلمشان و اطلاعاتشان بهره می بردم که سالهاست از اراک کوچ کرده اند. اما خوشحالم که سردبیری این مجموعه در نهایت در بهار ۱۴۰۱ به ثمر نشست و رفرنس خوبی برای آیندگان پژوهشگر تئاتر پدید آوردیم.

زرنیخی عنوان کرد: دو مقاله علمی_ پژوهشی از من در فصلنامه پژوهشی دیار دانشگاه تورنتو به چاپ رسیده است که یکی از آنها مربوط به نمایش ایرانی است و عنوان آن غیبت زن در آیین های نمایشی کوسه گردی و باکخوسی است.

وی در خاتمه افزود: مدتی است که بعنوان دبیر ضمیمه نمایشنامه نویسی فصلنامه رازان مشغول به کار هستم. هدف ما انتشار نمایشنامه های تک پرده ای و کوتاه نمایشنامه نویسان ایرانی است.از سراسر ایران نمایشنامه هایی به دست ما رسیده که در شرف داوری هستند. تعداد برای ما مهم نیست بلکه هدفمان چاپ آثاری است که استانداردهای نمایشنامه های تک پرده ای را رعایت کرده باشند.

انتهای خبر/