در حال بارگذاری ...
به مدیرمسئولی یوسف نیک فام

فصلنامه فرهنگی هنری رازان ویژه هنرهای نمایشی استان مرکزی رونمایی شد

بیستمین شماره فصلنامه فرهنگی هنری رازان استان مرکزی، ویژه هنرهای نمایشی به مدیرمسئولی یوسف نیک فام در اراک رونمایی شد.

به گزارش تئاتر مرکزی ، این فصلنامه فرهنگی هنری با حضور جمعی از فرهیختگان و اهل فرهنگ و ادب در فرهنگسرای آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در اراک همراه با برنامه های متنوع با اجرای نادیا خاوری برگزار شد.

بیستمین فصلنامه فرهنگی هنری ویژه هنرهای نمایشی با سردبیری مهمان آرش زرنیخی پژوهشگر و محقق در حوزه نمایش در ۲۵۰ صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

براساس این گزارش؛ «چگونگی تئاتر به شیوه غربی» دور از وطن شرکت گرفت؟ تجربه هنر تئاتر؛ تعزیه سیار در اراک؛ بررسی مفهوم مقاومت و تاثیر آن بر کنش شخصیت های نمایشی در آثار برتولت برشت با تاکید بر نمایشنامه تفنگ های ننه کارار؛ مروری گذرا بر ریشه های تئاتر در اراک، نخستین گام در نمایش های دانش آموزی در اراک، گزیده‌ای از تاریخچه تئاتر استان مرکزی در بعد از انقلاب و… بخشی مقالاتی است که در این فصل می‌خوانید.

در بخش دیگر از این کتاب به عنوان یادداشت سردبیر مهمان بقلم آرش زرنیخی آمده است: «یکی از مشکلات جدی در تئاتر ایران و به تبع آن تئاتر استان مرکزی فقر مستندنگاری تلاش‌های مردان و زنان تئاتر است. همچنان که هنوز هم اطلاعات جامعی از میرزا آقا تبریزی در دست نداریم. این فقر مستندنگاری در تاریخ تئاتر ایران؛ فصلنامه مستقل رازان را ملزم کرد تا در حد بضاعتش به طور مستقل بدون دخالت دستگاه‌های دولتی به این مهم بپردازد.»

زرنیخی در بخش دیگر آورده است: «متاسفانه فعالیت‌های سال‌های سال هنرمندان تئاتر؛ مخصوصا هنرمندان اراک و استان مرکزی در هیچ جریده و سندی به طور تخصصی گردآوری نمی شود و همین امر است که حافظه تاریخی نسل‌های بعدتر را بسیار ضعیف می‌کند و در درک ایشان نسبت به تلاش های پیشینیان و اسلافشان خلل وارد می‌کند.

در بخشی دیگر از این کتاب به قلم یوسف نیک فام صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه فرهنگی هنری رازان آمده است: « نکته‌ای که درباره ریشه های تئاتر در اراک باید بدان اشاره کرد، تاثیرپذیری فعالیت‌های نمایشی از شهرهای پیرامون و به ویژه شهر تهران است. تهران و رخدادهای نمایشی آن از گذشته تاکنون به خاطر تمرکز بخشی رویدادهای فرهنگی و هنری در آن، به نوعی الگویی برای تئاتر های شهرستانی بوده است به ویژه شهرستان هایی همچون اراک که چندان فرهنگ غالبی در آن نمی توان متصور شد.
به هر صورت در یک مرور گذرا و مختصر، پایه های هنر نمایش به سبک غربی در اراک با حضور ارامنه و دبیران و فرهنگیان شهر استوار شده است و اگرچه در آن دوران به خاطر روبه رو شدن مردم با پدیده نو مورد استقبال عمومی به ویژه گروه‌های درس خوانده و تحصیلکرده قرار می‌گیرد، با این حال چون با ریشه‌های فرهنگی مردم چندان نزدیکی ندارد، و آبشخورش را در جای دیگری جستجو می کنند، نمی تواند به جریان موثر و کاملی تبدیل شود. جریانی که تاحدی می توان در نمایش برخی شهرستان ها که از فرهنگ غنی تری برخوردارند مشاهده کرد.

همچنین بخشی از این کتاب به گفت‌وگو با ولی الله شمشیر بندی، از پیشکسوتان و پژوهشگر و فعالان حوزه نمایش و به نوعی از بنیانگذاران تئاتر نوین استان مرکزی به شمار می رود که فعالیت خود را حدودأ از سال ۱۳۴۱ آغاز کرده، درباره کارنامه وی در نمایش اراک اختصاص یافته، که بسیار خواندنی و جذاب است.




نظرات کاربران