در حال بارگذاری ...
ایرج راد در مراسم تشییع پیکر زنده یاد داریوش اسدزاده

داریوش اسدزاده شاهدی بر فراز و فرودهای تاریخ تئاتر معاصر ایران بود

ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر در مراسم تشییع پیکر زنده یاد داریوش اسدزاده گفت: ما در واقع تاریخ شفاهی بخشی از هنر نمایش این مملکت را از دست دادیم. کسی که حدود هشتاد سال از عمر خودش را در عرصه های مختلف هنر نمایش در تئاتر، سینما و تلویزیون گذراند و شاهد فراز و فرودهای بسیاری در این زمینه بود.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد داریوش اسدزاده صبح امروز سه شنبه پنجم شهریور با حضور محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، حجت الاسلام محمود دعایی و جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما همچون همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، محمد احسانی،فاطمه معتمدآریا، داریوش فرهنگ، علی دهکردی، شکرخدا گودرزی، اصغر همت، شهرام گیل آبادی،حسین مسافرآستانه، اکبر رحمتی، مهدی میامی، محمد متوسلانی،کامران ملکی، پیمان شریعتی، مهدی شفیعی، خسرو احمدی، حبیب دهقان نسب ،شهرام اسدی و...در محوطه خانه هنرمندان  برگزار شد.

در این مراسم اصغر همت هنرمند عرصه تئاتر در ابتدا خاطراتی را از این بازیگر بیان کرد و اینکه او همیشه در برنامه‌ها و مراسمی‌ که برای هنرمندان برگزار می‌شد شرکت می‌کرد، اما از چند وقت اخیر دیگر حال و احوال خوشی نداشت.
در ادامه علی دهکردی به عنوان نماینده انجمن بازیگران سینما روی صحنه آمد و بیان کرد: در فرهنگ عامه ما عبارت جالبی وجود دارد به عنوان بزرگ خاندان، ما هم امروز بزرگ خاندانمان را از دست داده ایم. رفتن داریوش اسدزاده رفتن یک گنجینه در حوزه تئاتر و سینما بوده است. استاد اسدزاده یک هنرمند نمونه بود که الگوی مناسبی برای هنرمندان به شمار می رفت. او آدم صبور و شکیبایی بود که در شرایط فعلی هیچگاه از ناملایمات زندگی خود شکایت نکرد. این هنرمند معتقد بود که مردم باید هنرمندان را به شکل و شمایل برازنده ببینند به همین دلیل همیشه خوش پوش بود.

اصغر همت در این بخش از مراسم گفت: نمی توان از داریوش اسدزاده گفت و از انس بیش از اندازه اش با کتاب حرف نزد. برای ما و مردم ما جای خوشحالی است که این اواخر آثاری که او از خود بر جای گذاشت زینت بخش کتابخانه های ما باشد. از خیلی وقت پیش او از این می گفت که کتابخانه ارزشمندش تعلق به تئاتر و مردم این مملکت دارد و اکنون این کتابخانه به خانه تئاتر اهدا شده است.

ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: ما در واقع تاریخ شفاهی بخشی از هنر نمایش این مملکت را از دست دادیم. کسی که حدود هشتاد سال از عمر خودش را در عرصه های مختلف هنر نمایش در تئاتر، سینما و تلویزیون گذراند و شاهد فراز و فرودهای بسیاری در این زمینه بود؛ زمانی که تئاتر در اوج خودش به عنوان تئاتر بخش خصوصی در این مملکت بود و در زمانی که ما کمپانی های تئاتر داشتیم و هنرمندان با این کمپانی ها قرارداد محضری داشتند و می توانستند حقوق حقه خود را دریافت کنند و تئاتر به شکل قانونمند از نظر ارزش های هنری در جامعه جایگاه ویژه ای داشت و مردم استقبال فراوانی از آثار نمایشی نشان می دادند. او با بزرگان فراوانی چون عبدالحسین نوین، معز الدیوان فکری و سید علی نصر همکاری کرد و از هنرمندانی بود که سال های سال در تئاتر نصر و دیگر مراکز تئاتری به صورت ثابت حضور داشت و خاطرات فراوانی را در زمینه های مختلف تئاتر داشت و بسیاری از این ها را مکتوب کرد و آثار به جا مانده تاریخی را هم در گنجینه خودش داشت که با هزار و هشتاد و یک جلد کتاب به کتابخانه خانه تئاتر هدیه کرد.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان در ادامه بیان کرد: من در دو جلسه پیاپی چندین ساعته که چند سال پیش با داریوش اسدزاده در ارتباط با مسائل مختلف تئاتر و تاریخ تئاتر و گذشته خودش صحبت می کردم به عنوان یک کار ضبط شده تصویری در خانه تئاتر نگهداری می شود. بسیاری از مسائلی که در تاریخ هنر این مملکت به نوعی مجهول مانده او آن ها را بازگو کرده که اگر این آثار به موقع خود منتشر شود جایگاه ویژه ای خواهد داشت و به گونه ای راهنمای امروز ما برای چگونگی بخش خصوصی تئاتر و رسیدن به کمپانی تئاتر خواهد بود. داریوش اسدزاده از هنرمندانی است که در تمام دوران های کاری خود هنرمندی به نام ، شاخص و شناخته شده بود و با تمام این احوال بسیار متواضع بود. همواره سخن هایی که از دیگر هنرمندان دوران خود به میان می آورد جز تکریم و تجلیل و تعریف چیز دیگری نیود. هرگز نشنیدم از خصلت های بد آدم ها سخن بگوید بلکه همیشه از خصلت های خوب همکاران خود حرف می زد. او مدتی به فرانسه رفت و دوره ای را در آنجا گذراند و به ایران بازگشت و در دانشگاه به تدریس مشغول شد. او مدتی هم به آمریکا رفت و دوره هایی را در آنجا گذراند و مجددا به ایران بازگشت. بنابراین آشنایی او فقط در زمینه تئاتر نبود  و آشنایی کامل با دنیای هنرهای نمایشی هم در داخل و هم در خارج از کشور داشت.

ایرج راد در بخش پایانی سخنانش گفت: راست قامتی داریوش اسدزاده مثال زدنی بود. همین حالا که به عکس او در این مراسم نگاه می کنیم می بینیم که این چشم ها هنوز جوان است. هرگز داریوش اسدزاده را پیر ندیدم؛ او همیشه کشیده قامت، ایستاده و بسیار و بسیار با محبت و با صداقت بود. هر وقت که ما اطلاعاتی از مسئله ای از تاریخ تئاتر نداشتیم او پاسحگوی نیازهای ما بود. رفتن هنرمندانی مثل او بی بازگشت است و کمتر می توانیم جایگزین آن ها را پیدا کنیم. امیدوارم که این هنرمندان نقشه راه و الگویی باشند  برای هنرمندان جوان ما . او ارزش های والایی برای فرهنگ و هنر ما به ارمغان آورد. اعتبار او اعتبار ما و اعتبار تئاتر و هنرهای نمایشی این مملکت است.

سالار نیز عقیلی در ادامه این مراسم روی صحنه آمد و بیان کرد: از دست دادن هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر تسلیت می گویم و چند بیتی را به روح این هنرمند تقدیم می کنم چرا که او علاقه خاصی به موسیقی ایرانی داشت.

در بخش پایانی این مراسم نیز پس از اقامه نماز بر پیکر هنرمند فقید داریوش اسدزاده توسط حجت الاسلام محمود دعایی پیکر این هنرمند به سوی آرامگاه ابدی اش در بهشت زهرا بدرقه شد.

مراسم ختم این هنرمند فقید پنجشنبه هفتم شهریور ساعت ۱۱ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می شود.




نظرات کاربران