در حال بارگذاری ...
مهدی محمدی ، عضو هیات انتخاب آثار سی و سومین جشنواره تئاتر استانی

آموزش صحیح تنها راه نجات است

برای افزایش کیفیت آثار نمایشی استان ، آموزش میتواند بهترین راهکار باشد ، آموزش صحیح و اصولی از طریق انجمن نمایش و همچنین نظارت بر آموزشگاه هایی که هست.

به بهانه‌ی برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استانی ، انجمن هنرهای نمایشی استان گفت و گویی به صورت سوال و جواب ، با مهدی محمدی یکی از اعضای هیات انتخاب آثار این دوره از جشنواره انجام داده است که در ادامه می‌خوانید :

ملاک شما برای انتخاب یک اثر شایسته جهت حضور در جشنواره چه بوده؟

بدون شک اصلی‌ترین ملاک برای من فقط کیفیت اثر ارسال شده بود و نه اسم افراد و یا شهر ارسال شده ، همچنین عواملی مثل انتخاب متن ، انتخاب بازیگر و شیوه درست کارگردانی در بالا رفتن کیفیت اثر مد نظرم بوده است

حضور گروه‌های نمایشی استان را به جهت کیفی و تولید اثر نمایشی چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما مجبور بودیم آثار رو از طریق فیلم بررسی کنیم و به نظر من این یک معضل بود و قطعاً کار ما سخت‌تر می‌شد چرا که از ذات هنر تئاتر دور می‌شویم و از یک رسانه‌ی واسط! که همان دوربین فیلمبرداری باشد استفاده میکنیم
به جهت کمیت تعداد قابل قبولی اثر از سراسر استان به دست ما رسید اما عدم انگیزه تولید در برخی شهرستان‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و شکی نیست با مدیریت دلسوزانه‌تر و بهتر شاهد افزایش کمیت و کیفیت آثار خواهیم بود به زبان ساده امسال شاهد بودیم که فقط ۲۰ درصد از نمایش‌ها به طور حرفه‌ای و کامل در حد حضور در جشنواره بودند و قریب به ۸۰ درصد در یک سطح بودند و معضلاتی نظیر انتخاب متن! کارگردانی به هم ریخته! و بازیگری ناپخته! داشتند.

چه راهکاری برای افزایش احتمالی سطح کیفی آثار پیشنهاد می‌کنید​؟

آموزش میتواند بهترین راهکار باشد ، آموزش صحیح و اصولی از طریق انجمن نمایش و نظارت بر آموزشگاه‌هایی که هست. این آموزش در زمینه های مختلف مانند متن ، کارگردانی و بازیگری باید باشد ، البته در این میان معضلی میتواند باشد مانند نگاه استبدادی در یک گروه نمایشی! بدین صورت که آنچه من انجام می‌دهم و در گروه من رخ می دهد درست است! و اجازه نمی دهم فکر و نیروی جدید من را نقد کند و بر من بیافزاید!!

با وجود شرایط سخت اجرایی و اقتصادی چه پیشنهادی برای برگزاری جشنواره دارید؟

بنده و سایر هنرمندان همکار بنده ، حدود بیست و اندی سال با مسئولین حرف زدیم ، مشاجره کردیم! ولی باز در اختیار قرار دادن امکانات و حمایتهای لازم در حد اولیه و پایین‌ترین سطح خود است ، گروه‌ها بیش از این نیاز به حمایت معنوی و خسته نباشید و دم شما گرم ندارند!! گروه‌ها نیاز به حمایت‌های معقول مالی دارند ، اعم از سالن و پلاتوی مناسب ، هزینه‌ای که بتوانند دکور و لباس مورد نیاز اثر هنری را تهیه کنند ، اما این کمبود‌ها باعث میشود هنرمندان کم کم از تئاتر فاصله بگیرند. این نگرانی هست که گروه‌های نمایشی استان کم‌کم از بین بروند! و فقط کسانی که از لحاظ مالی تامین هستند تئاتر کار کنند!! شهرهایی مثل شازند کمیجان محلات و غیره نیاز به پلاتوی مناسب دارند

حرف آخر با هنرمندان و مسوولان؟

حرف آخر هم با هنرمندان اینکه کمی با تأمل بیشتر دست به انتخاب متن بزنند و در امر کارگردانی و بازیگری هم تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند از همه گروههای شرکت‌کننده سپاسگزارم و برای تئاتر استان مرکزی آرزوی موفقیت دارم.

 

مصاحبه کننده: رضا یونس فرد




نظرات کاربران